Nekaandoeningen

De nek is een bijzonder kwetsbaar deel van ons lichaam. Ten eerste gebruik je hem steeds doordat je geregeld je hoofd draait en beweegt. Ten tweede lopen er allerlei zenuwen en andere structuren doorheen die het hoofd met de rest van het lichaam verbinden. Er zijn verschillende aandoeningen die je aan je nek kunt krijgen. Mensen van middelbare leeftijd kunnen last krijgen van osteoartritis (arthrosis deformans, ook wel degeneratieve arthritis) van de halswervels. Het kraakbeen van de nek slijt en er treden ontstekingsachtige veranderingen op in de weke delen rond de gewrichten wat zeer doet, de nek wordt stijf en is soms overgevoelig bij aanrakingen en bewegen. Het kan ook bij jongere mensen voorkomen na een trauma. Een ander probleem dat zich kan voordoen, is een halsrib. Dat is een abnormale zwevende rib of paar ribben aan de onderste halswervel, die druk op diverse zenuwen en slagaders uitoefenen. Al op jonge leeftijd (vanaf 25 jaar) kun je spondylose van de halswervels krijgen; neurologische beschadiging in de nek door samendrukking van het ruggemerg of zenuwwortels. Patiënten krijgen een loopstoornis (spastische gang) en verzwakte armspieren. Minder ernstig is als je nek ‘op slot’ zit. Dan zijn de gewrichtsbanden verrekt of heb je spierkramp, door een onhandige of plotselinge beweging. Het gebeurt veel tijdens de slaap. Als je nekspieren verkrampen, kun je een stijve nek krijgen: voelt stijf en pijnlijk als je hem beweegt. Is op zich niet ernstig, maar het kan ook een symptoom zijn van hersenvliesontsteking. Als een stijve nek gepaard gaat met hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en abnormale slaperigheid, ga dan naar een arts (omdat dit symptomen van hersenvliesontsteking zijn). Als een van de structuren in je nek opzwellen, kun je een dikke nek krijgen. Dat kan komen door een tumor, allergie, bloeding of ontsteking. Het kan buitengewoon gevaarlijk zijn en de ademhaling ernstig belemmeren, en van invloed zijn op slikken. Als je een ‘scheve hals’ hebt (torticollis) heb je een afwijking in de houding van het hoofd. Dat komt doordat je nek altijd verdraaid is. Oorzaken hiervan zijn spierbeschadiging, opgelopen bij de geboorte, whiplash, een oogaandoening of verkorting van de halshuid door littekenvorming. Whiplash (zweepslag) is een groot gevaar bij een auto-ongeluk. Door plotselinge druk buigt je nek heel sterk in een richting, gevolgd door een reflexmatige spiersamentrekking die de nek in tegenovergestelde richting beweegt. De gewrichtsbanden tussen de wervels verrekken of scheuren waardoor langdurige pijn en invaliditeit kunnen ontstaan.

Button